embernek lenni...

palancsalaci

Utolsó kommentek:

SaturnV 2014.12.14. 15:59:08

@Rosszindulatú Vászka: félreétettél, az aláírásuk értékéről szóló megjegyzésem az én egyéni hozzászólásom volt,nem válasz a Te írásodra... Az csak a keresztnévről szólt.

Bejegyzés: A második űrhajós

zotyesz11 2014.12.14. 15:52:41

Milyen érzés másodiknak lenni? Történetesen a kiválasztásról van video:

www.youtube.com/watch?v=714RsrMWERs

4:39-től

Bejegyzés: A második űrhajós

58múltam 2014.12.14. 09:42:04

@Rosszindulatú Vászka:
Az űrhajós alkalmassága egészségügyi kérdés. Alkalmas lehet egy pék, is, de Gagarin kiváló vadászpilóta volt.
Tyitov a második repülésre nem ment össze, és a neve is megmaradt. Ez cáfolja a naív elképzelést, hogyy a magasság és a név döntő lett volna.
Én nem olvasok Blikket, nem tudom, miről beszélsz. Viszont éltem a Szovjetúnióban néhány évig , egy katonai akadémián tanultam; van fogalmam arról, hogyan mentek a dolgok. A repülésben pedig 32 évet töltöttem el eddig, van tapasztalatom. (Nem vagyok pilóta.)

Bejegyzés: A második űrhajós

Rosszindulatú Vászka 2014.12.13. 18:31:27

@zuiko: így van. Pl. az ejtőernyőket nem hajtogatták vissza rendesen.

A youtube-on fenn is van az utolsó rádióüzenete, amiben a földi személyzetet gyalázza, konkrétan vádolva őket, hogy megölték őt.

www.youtube.com/watch?v=3Z_m7onLw74

Bejegyzés: A második űrhajós

Shaja 2014.12.13. 18:14:23

@zuiko: Így van. Nem árt elfeledni, hogy Koroljov a repülés (Vosztok-1) előtt figyelmeztette Gagarint hogy 50% az esélye, hogy nem éli túl, vagy olyan állapotban tér vissza, hogy az idők végezetééig titkosítják a repülést. Azt sem árt elfeledni, hogy Tyitov nem árulta el Koroljovnak, hogy meghalt az újszülött lánya, ami elég komoly bizalmi deficitet jelentett kettejük közt. Koroljov őszintébbnek, szókimondóbbnak tartotta Gagarint, ami számára fontos volt, hisz azt sem tudta, túléli-e az első kozmonauta az utat, éppen ezért minden repülési helyzetben - amennyire lehetséges volt - a lehető legpontosabb, őszinte, köntörfalazás nélküli információkra volt szüksége.

Bejegyzés: A második űrhajós

bbandi 2014.12.13. 15:01:11

"De a FAI (a repülési rekordokat elbíráló és regisztráló párizsi székhelyű szervezet) szabályai szerint csak az az elfogadott űrrepülés, ha az űrhajós legalább egy Föld körüli fordulatot teljesen megtett."
Ha már ennyire szőrszállhasogatunk, akkor Gagarin nem első, sőt, valószínűleg a korai Vosztokok nem teljesítették a FAI előírásait: Ugyanis a járművel kell landolni a pilótának, a korai Vosztokokból ellenben közvetlen landolás előtt katapultálni kellett. Persze ezt nem ismerték be, ezért is született sok összeesküvéselmélet arról, hogy hogy lehet, hogy Gagarin nem a kapszulában volt, mikor érte mentek.

Bejegyzés: A második űrhajós

Alick 2014.12.13. 11:07:51

Tyitov profi hozzáállással tudhatta, hogy akár még be is előzheti majd Gagarint, ha a szovjet űrprogram eljut az első holdralépésig.

Bejegyzés: A második űrhajós

zuiko 2014.12.13. 11:05:40

Azért Gagarin számára volt még egy nagy dráma, ő lett volna később a Szojuz-1 űrhajósa, de szóvá merte tenni a felkészülés során tapasztalt rengeteg műszaki problémát, ezért helycserével a tartalékot, Komarovot tették a helyére, aki szintén tudott a műszaki gondokról, de mivel nagyon jó barátja volt Gagarinnak, nem utasította vissza a megbízást, a barátja biztonsága érdekében. Gagarin megpróbálta jobb belátásra bírni, majd a KGB-s kapcsolatain keresztül el akarta halasztatni a felszállást, de minden hiába. Komarov felment, jöttek a bajok, Gagarin utána akart menni a Szojuz-2-vel, de megtiltották, így a földről kísérhette figyelemmel a barátja halálát. Komarov sem volt mindennapi ember.

Bejegyzés: A második űrhajós

Rosszindulatú Vászka 2014.12.13. 11:05:39

@58múltam: kérlek olvass figyelmesebben, idézek magamtól

"Az első űrhajós kiválasztására három fő szempont volt (természetesen a repülési alkalmasság mellett)"

Gagarin pedig egy kétüléses Mig15 gyakorlógépben halt meg, oktatópilótával repülve, nem az ő hibája volt, hogy a repülésirányítók felé "engedtek" egy sokkal gyorsabb Szu15-öt, aminek a turbulenciája dugóhúzóba sodorta a kisebb és gyengébb Mig-et. Javaslom ezügyben Leonov-nak higgy, ne a Blikknek.

Továbbá éppen Gagarin emberi nagyságának volt köszönhető, hogy minden pártállami erőfeszítés ellenére igyekezett magát továbbképezni. Az a Mig15 pedig korának egyik legbiztonságosabb gépe volt.

Továbbá hidd el, ahol a propaganda állami kézben, ott igenis számít a név, nem lehet, hogy az Első a legyőzött ellenség nevét viselje, minden érdeme ellenére.

@SaturnV: ezt nem tudom, a gyűjtő ugye az egy megváltozott tudatállapot, ehhez nekem nincs érzékem. Az én értékrendemben nincs akkora jelentősége ennek az elsőbbségnek, főleg, hogy ebben pont Gagarinnak volt a legkisebb szerepe - nem mintha ettől még nem tekontenám hősnek (geroj).

Bejegyzés: A második űrhajós

SaturnV 2014.12.13. 10:14:17

@Rosszindulatú Vászka: azt azért tegyük hozzá, a Gherman nem mint nép név,hanem a Hermann szlávosított alakja. Ettől függetlenül tényleg idétlenül hangzik,főleg egy orosz neveként.
Az,hogy második volt,gyűjtői szempontból is annyit jelent,hogy míg Gagarin autogramja kb. 400-600 $,
addig Tyitové max. 50-60 $

Bejegyzés: A második űrhajós

58múltam 2014.12.13. 10:13:58

@Rosszindulatú Vászka:
Ezek szerint az csak véletlen, hogy kiváló repülőgépvezető volt? Tyitovot hogyan zsugorították, hogy beférjen ugyanabba a kabinba? A második repülésre már nem számított a keresztnév? Gagarin halála erősen cáfolja a "hős életét nem lehet kockáztatni" elvet.
Vászka, az elképzeléseid az űrkutatásról nagyon "egyszerűek", nem akarom azt mondani, hogy nem volt szempont, hogy Gagarin nagyon megnyerő arcú és személyiségű ember volt, de ennek a jelentősége sokadlagos volt.

Bejegyzés: A második űrhajós

whitebeard 2014.12.13. 09:59:31

Vénülök (50+). Azonnal tudtam ki volt a 2.

Bejegyzés: A második űrhajós

58múltam 2014.12.13. 09:55:43

Aki már legalább 5-6 éves volt 1961-ben, az mind ismeri German Tyitov nevét. Nem emlékszeem, hogy már közvetlenül Gagarin repülése után szó volt-e arról, hogy Tyitov volt a "helyettes", de a második repülés után biztos, hogy megtudtuk. Tyitov repülése egyébként ugyanúgy nagy "durranás" volt, mint Gagariné, mert annál sokkal hosszabb volt. A repülés nehézségeiről persze semmit sem hallottunk... Gagarinra emlékező műsorokban egyébként Tyitov mindig feltűnt; a Szovjet-Orosz űrkutatásban valamilyen vezető beosztásban dolgozott.

Bejegyzés: A második űrhajós

mel gibson 2014.12.13. 09:55:09

azért nem tudjuk a nevét,mert második.azt senki sem jegyzi meg,csak néhány kocka.
ahogy fentebb olvashattuk.

Bejegyzés: A második űrhajós

palancsalaci 2014.12.13. 09:38:46

@al Dajjal: Egyetértek :-) Ez így hiteles a világ egyik legnagyszerűbb versenyzőjétől. R.I.P. Senna

Bejegyzés: A második űrhajós

sztd 2014.12.13. 09:11:28

Nem akarok a kelleténél gonoszabb lenni, de az orosz mentalitást ismerve, és arról hallva, hogy az űrhajózásnak mekkora kockázatai vannak, komoly kétségeim vannak, hogy Gagarin volt az első. Szerintem ő lehetett az első, aki élve visszaért.
Tyitov pedig a második. Azt sosem tudjuk meg, hogy igazam van-e, de Tyitov nyilván tudta, és azt is tudta, hogy Gagarin nem biztos, hogy visszaér, és akkor ő lehet az első - vagy esetleg még ő sem. Ő már egy nyugodtabb pillanatban mehetett ki, amikor látta, hogy ezt túl is lehet élni.

Bejegyzés: A második űrhajós

Retek · http://vakerda.blog.hu 2014.12.13. 09:11:08

@Buncog: _állítólag_ Gagarin a 18. volt a második húsz fős csoportból, akit fellőttek. Ez persze mendemonda.

Bejegyzés: A második űrhajós

Rosszindulatú Vászka 2014.12.13. 09:08:32

Az első űrhajós kiválasztására három fő szempont volt (természetesen a repülési alkalmasság mellett)

1. megfelelő paraszt-munkás származás - a Szovjetunió hőse nem lehetett sem kulák, sem lenézett értelmiségi

2. ne legyen 160 cm-nél magasabb - az kozmoszban minden centiméter számít :D

3. legyen megfelelően szlávos arcberendezése.

Tyitovnak volt egy nagy "bűne": a keresztneve. A Kozmosz első emberét nem hívhatták Germánnak a Nagy Honvédő Háború után. Ennyin, és tényleg csak ennyin múlt, hogy nem ő lett az első.

Hozzátenném még, hogy később bajtársai rengeteget csúfolták majomnak Gagarint, merthogy nem volt "igazi" űrhajós, ugyanis egy teljesen automatizált és a Földről irányított űrrepülésen vett részt, ellentétben utódaival. Személyes tragédiája, hogy nem lehetett többé asztronauta, mert bedarálta a Szovjetunió propagandagépezete, egy hős életét nem lehetett kockáztatni, élve többet ért hazájának.

Hát így járt az első. Aki amúgy mellesleg egy motivált, elszánt, igazi hős volt és remek, szerény fickó.

Ez a második dolog meg pont úgy faszság, mint az elsőzés. Az űrrepülés legnagyobb hőse Koroljov volt, a háttérember. Nélküle, illetve jenki részről a náci Werner von Braun nélkül nem járt volna ember a kozmoszban. Vagy csak évtizedekkel késöbb.

Bejegyzés: A második űrhajós

Macroglossa 2014.12.13. 09:08:16

Kedves Laci, ne haragudj, de tényleg írsz butaságokat.
Tényleg érdemes lenne kicsit utánaolvasni, azért Tyitov messze nem volt olyan Pocahontas lelkű nyuszitojás, aki elsírja magát, mert nem ő repül először...
Az Aranysasban volt egy elég jó cikk, talán tavaly, amelyik elég részletesen leírja a kiválasztás menetét, annak szempontjait(a döntést meghozó parancsnok emlékirataiból idézve), pont Tyitov volt a jobb, messze a keményebb jellem, de épp ezért őt szánták a nehezebb feladatot jelentő egynapos útra, szóval már Gagarin repülésekor tudta, hogy ő is ki fog jutni az űrbe. Tudták, hogy az első nevét a világ jegyzi meg, a másodikét csak a szakma, nehéz döntés volt.
Az események tökéletesen igazolták a döntés helyességét, Gagarin tragikusan rövid élete végéig már csak propagandaszerepet töltött be, a szerinted sírvafakadó Tyitov meg tábornokként, a Stratégiai Rakétacsapatok parancsnokhelyetteseként ment nyugdíjba.

Bejegyzés: A második űrhajós

timargabor · http://kard.blog.hu 2014.12.13. 09:08:05

Az én korosztályomból (45+) az űrkutatás iránt akkor csak halványan érdeklődők - és ez nagyon sok volt Farkas Berci ÉS MAGYARI BÉLA miatt! - mindenki ismerte Tyitov nevét.

Azt azért vitatnám, hogy mit érzett volna csalódottságában, ha Gagarinnak nem sikerül. Biztos nem megkönnyebbülést, hanem azt, hogy holnap engem küldenek fel és nekem sem fog. És simán felment volna. @Mr. Közbiztonság Szilárd: sorai az akkori mentalitásról igen találóak.

Bejegyzés: A második űrhajós
süti beállítások módosítása