embernek lenni...

palancsalaci

A második űrhajós

2014. december 11. - palancsalaci

Azt mindenki tudja, hogy Gagarin volt az első… na de ki volt a második? Méltatlanul kevés szó esik erről a nagyszerű emberről, mint ahogy általában a MÁSODIKAKRÓL. A történelem tele van olyan kiváló személyekkel, akik majdnem a legjobbak voltak valamiben, mindössze egyetlen ember előzte meg őket.

german_titov.JPG  German Sztyepanovics Tyitov nevére jóval kevesebben mondják, hogy ismerős, pedig Gagarinhoz hasonlóan ő is kiváló pilóta és űrhajós volt. Arról máig megoszlanak a vélemények, hogy tényleg ő volt –e a második ember a világűrben, de bizony hivatalosan ő volt. A ’60-as évek elején zajló szovjet-amerikai űrversenyben Kennedy-ék is csipkedték magukat és kevesebb, mint egy hónappal Gagarin repülése után Alan Shepard amerikai űrhajós egy úgynevezett űrugrást hajtott végre, sőt júliusban Virgil Grissom megtette ugyanezt. De a FAI (a repülési rekordokat elbíráló és regisztráló párizsi székhelyű szervezet) szabályai szerint csak az az elfogadott űrrepülés, ha az űrhajós legalább egy Föld körüli fordulatot teljesen megtett.

Ez a hivatalos sztori. Na de mi van mögötte?

Az első Föld körüli űrrepülésre korábban két személyt jelöltek ki. Gagarin mellett Tyitov volt a másik lehetséges pilóta. A vezetés csak a start reggelén, 1961. április 12-én döntötte el, hogy Gagarin repülhet. Vajon mit érezhetett ekkor Tyitov? Nyilván felnőtt emberhez méltóan kezelte a helyzetet, de tudta jól, hogy ha sikerül a repülés, akkor estére már az egész világ tudni fogja, hogy ki az a Jurij Alekszejevics Gagarin, és senki nem tudja majd, hogy ki ő.

Képzeld el, kedves olvasóm, hogy ez az ember mennyi szűrőn ment keresztül, mire ide eljutott. Mekkora áldozatokat kellett meghoznia, mennyi kemény munkát kellett befektetnie, mennyi mindenről kellett lemondania pusztán ezért az egy esélyért! Vajon mit érezhetett azon a reggelen? Na és mit érezhetett akkor, amikor már tudta, hogy Gagarinnak sikerült?

Visszatekintve sokszor úgy érezzük, hogy híres történelmi személyek, nagyszerű emberek biztos soha nem is voltak mélyponton. Hajlamosak vagyunk csak a végeredményt látni… De én látom ezt az embert lehajtott fejjel azon a reggelen, látom magam előtt, ahogy rezzenéstelen arccal szalutál a tisztnek, aki közli vele a hírt, de amint az elmegy, kicsordul Tyitov szeméből a könny. Érzem, hogy bár törekszik rá, hogy gondolatban segítse űrhajós társát, azért ott van benne a keserűség. Még talán az őszinte irigység is marja fájó lelkét, megtépázott önbecsülését. Azt hihetnénk, hogy talán nincs is ennél nagyobb kudarc, ennél mélyebben már csak akkor lehet, ha Gagarinnak ráadásul sikerül…

De ekkor történik valami.

Tyitov hoz egy emberhez méltó döntést: Nem lesz áldozat! Nem adja meg magát a körülményeknek! Tovább folytatja a munkát és ki fogja hozni a helyzetből a maximumot! Ebben a pillanatban eldönti: mindent megtesz azért, hogy majd ő is repülhessen.

Először is lecsendesíti a lelkében zajló háborút. Pozitív gondolatokat küld Gagarin felé és már érzi is, hogy őszintén tud örülni az ő sikerének. Hiszen annyi mindent csináltak végig együtt, annyi gyakorlatot végeztek el, annyit tanultak közösen, hogy egy életre szóló kötelék alakult ki köztük. Olyan, ami csak két űrhajóst köthet össze még a jéghideg űr távolán keresztül is.

A sikeres repülés után hónapok telnek el úgy, hogy Gagarin rivaldafényben tündököl. A hirtelen rászakadó népszerűséget egyébként elég rosszul viseli. Mindeközben pedig Tyitov teszi tovább a dolgát és vár a megfelelő pillanatra. Tudja, hogy van esélye, mivel Gagarin repülése után az űrverseny még inkább élesedik. Fegyelmezetten dolgozik és vár, dolgozik és vár, dolgozik és vár…

Aztán egyszer csak érkezik a szovjet Űrhajózási Állami Bizottság üzenete: lesz második repülés és az űrhajós German Sztyepanovics Tyitov.

vostok-1_mission_patch.jpg

1961. augusztus 6-án reggel 9-kor indult a küldetés. Tyitov a Vosztok-2 fedélzetén 17 Föld körüli fordulatot tett meg. A repülése nem volt problémamentes, mert jelentkeztek rajta az űrbetegség tünetei, de szerencsére idővel el is múltak. A leszállása sem volt sima, mert a Vosztok-2 műszaki egysége nem vált le tökéletesen, a légkörbe belépve viszont a súrlódás hője átégette a még mindig tartó pántot és így rendeződött a helyzet. A megfelelő magasságban Tyitov gyakorlatilag katapultált, de földközelbe érve látta, hogy egy vasútvonal felé fújja a szél és éppen jön a vonat. Szerencsére azonban nem lett baj, mert a „Nagy Rendező” úgy alakította, hogy mintegy 50 méterre a síntől landolt a MÁSODIK ŰRHAJÓS.

A mi hősünk máig a legfiatalabb űrhajós, aki kívülről látta a Földet, hiszen még nem volt 26 éves. Ő volt az első, aki súlytalanságban aludt. Valamint ő volt az első, aki több mint egy napot töltött az űrben. Szóval jó néhány dologban mégiscsak első lett.

A világon most is tíz- meg tízezrek vannak, akik „csak” másodikak. S bár a média mostohán bánik velük, mégis igazi hősök ezek az emberek: A MÁSODIKAK.

A bejegyzés trackback címe:

https://palancsalaci.blog.hu/api/trackback/id/tr856973557

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Űrhajósnők a Csillagok között 2014.12.13. 16:37:50

A mozikban futó Csillagok között (Interstellar) egyik tudósának szerepét eredetileg férfira írták, de Christopher Nolan rendező minimális változtatás mellett mégis színésznőre, Jessica Chastainre bízta Murph karakterét. Matthew McConaughey lányát játss...

Trackback: Spekuláció áldozata lett a Magyar Üzletlánc 2014.12.13. 00:43:11

Nemzetünk Multinacionális Üzletlánca összekeverte a hálózatában forgalmazott vajas süti nevét az árfolyamváltozásra spekuláló nyerészkedés fogalmával :) A vajassütis karvalytőke lefordíthatatlan nevű édességgel próbálja nevetségessé tenni a CBA-t az e...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Első mohikán 2014.12.13. 00:08:01

Valahogy így érezhetett a magyar tartalék űrhajós, Magyari Béla is.

hosaka 2014.12.13. 00:08:05

Szeretném felhívni a figyelmeteket Magyari Bélára, a magyar "második űrhajósra", a Szojuz–36 tartalék személyzetének tagjára. Azt, hogy végül nem őt választották a repülés végrehajtására, nem az ő vagy társai képességén múlt és a kilövésig folytatnia kellett a felkészülést az esetleges feladatra. Ugyanazt érezhette és gondolhatta, mint korábban Tyitov. Bátran ajánlom mindenkinek, aki lelkesítő és követendő példaképet keres, mert Magyari Béla szakmai teljesítményével és kiemelkedő mentális erejével is bekerült a halhatatlan magyarok névsorába.

L.A.M 2014.12.13. 00:08:23

Egyszer valahol azt olvastam (most lusta vagyok utána nézni), hogy valójában Tyitov volt a jobb, csak Gagarin a szebb. Vagyis, hogy a szakmai bizottság Tyitovot választotta, de az SZKP KB PB felülbírálta,mondván Gagarin jobban mutat majd a fényképeken.

Venesz 2014.12.13. 00:08:46

Én emlékeztem a nevére, igaz én akkor (1961-ben) már több éve rendszeres újságolvasó voltam.

Vili Doli 2014.12.13. 00:08:51

Tévedés. Mindig is tudtuk, ki az a Tyitov.

palancsalaci 2014.12.13. 00:35:30

@hosaka: Magyari Béla szerintem kiváló ember. A szovjetek döntésén múlt, hogy nem ő mehetett.

palancsalaci 2014.12.13. 00:36:54

@Vili Doli: Azért sokan nem tudták, hidd el! És rengeteg olyan "második" van, akikről keveset tudunk.

davi_dov 2014.12.13. 01:08:50

@Vili Doli : Az biztos, hogy én sosem felejtem el őt, a világ legjobb első sora volt: Tyitov, Krutov, Makarov, Laronov, Fetyiszov :)

palancsalaci 2014.12.13. 01:10:56

@davi_dov: :-D Köszönöm az ötletet! Szerintem bejegyzésre érdemes téma. Lehet hogy legközelebb a csapatjátékról fogok írni?!

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.12.13. 01:18:38

Az a baj, kedves szerző, hogy semmit sem tudsz az 1950-es - 1960-as évekbeli szovjet ember lelkivilágáról (és az akkori magyarokéról sem), és mai, elpuhult, elkényeztetett magyar fiatal lelkivilágával próbálod szemllni az egészet.
Különben nem írnál ekkora butaságokat.

Az akkori emberekben hatalmas tartás volt, a háború gyermekei voltak, kemény világban nőttek fel, megkeményedtek. És rohadtul nem érdekelte őket, hogy ki fogja ismerni a nevüket, az érdekelte őket, hogy teljesítsék a feladatot. A csapat részeként segítsék azt az egyet, aki eléri a célt.

Tudom, nehéz ezt ma egy huszon- vagy harmincegynéhány évesnek megértenie.

Apropó, én például kapásból vágtam a választ, hogy German Tyitov.
És a világon még sokan.

palancsalaci 2014.12.13. 01:21:46

@Mr. Közbiztonság Szilárd: Sajnálom, hogy így látod, de természetesen elfogadom :-) 42 éves vagyok és hidd el, hogy nekem is nagyon nagy élmény volt pl. a Farkas Berci utazása. Nem értem, hogy mi a "butaság", de nem is akarom érteni. "Az az igaz, ami neked igaz". - barátom :-)

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.12.13. 09:03:10

@hosaka:
Magyari nem második magyar űrhajós volt, mivel sosem járt az űrben (sajnos), hanem kiképzett magyar űrhajós.
Az mondjuk az ország szégyene, hogy hagyták elkallódni.
(Ahogy Farkas Bercit is.)

MrTracy 2014.12.13. 09:03:31

Én nem tudtam ki az a Tyitov-eddig. Köszi:)

Buncog 2014.12.13. 09:03:38

Azt rebesgették anno, hogy nem Gagarin az első űrhajós, csak ő volt az első, akit vissza tudtak hozni...

Buncog 2014.12.13. 09:03:46

Azt rebesgették a '70-es években, hogy nem Gagarin volt az első űrhajós, csak ő volt az első, akit vissza tudtak hozni...

zoli_ 2014.12.13. 09:03:56

A küldetéstudat azért elég magas ezeknél az embereknél.
DE pl Buzz is hosszan próbált lobbizni azért, hogy Ő legyen az első. Amit tudott mindent bevetett ezért.

Mr. Közbiztonság Szilárd 2014.12.13. 09:06:07

@palancsalaci:
A butaság?
Olyan szentimentális dolgokra gondolok, hogy kicsordult a szeméből a könny meg hasonlók.
Meg hogy egyáltalán foglalkozott volna azzal, hogy nem ő lett az első.
Ez a rekordhajszolás a rendszerváltás utáni kor emberének mániája.

Beszélgess erről valamelyik nagyapáddal, ha vagy olyan szerencsés, hogy még él.

Akkoriban még tényleg egymásért dolgoztak az emberek, és nem nagyon volt harácsolás, gondolj bele, még a pártvezetőknek sem volt jelentős magánvagyona, Kádárnak és társainak sem. Horn Gyulának sem, pedig ő pár éve halt meg, de még abban a rendszerben szocializálódott.
Vesd össze ezt az 1998 utáni vezetők mentalitásával.

J.W. Booth 2014.12.13. 09:06:16

@davi_dov: én meg inkább Kaszatanov-ra emlékszem a védősorból

hosaka 2014.12.13. 09:06:22

@palancsalaci: Úgy emlékszem, hogy amikor Magyari Bélát ezzel és ehhez hasonló témában kérdezték egy korabeli interjúban (miért Farkas Berci, miért nem ő, milyen érzés ez így, stb.), szerény és igazi gentlemanhez méltó válaszokat adott. Több volt sportszerűségnél vagy valami elvárt lojalitásnál. Így visszaemlékezve is pontosan ugyanazt érzem, hogy kivételes jellem (csak akkor még nem tudtam ezt megfogalmazni és azt hittem, sokan ilyenek).

al Dajjal 2014.12.13. 09:06:28

"Ha második vagy, az első vagy, aki vesztett." - Ayrton Senna

Ez az a mentalitás, ami vitte előrébb és előrébb az emberiséget.

_t 2014.12.13. 09:06:39

@Vili Doli:
Igen, tudtuk.
És mindig is tudtuk, hogy ki az a Magyari Béla. Kiképzett magyar űrhajós.
De úgy látom, más is tudja.

Én " Farkas Bercivel" találkoztam és közös fotót is készítettünk, csak akkor még nem "szelfi"-nek hívták. Valamikor az előző évezredben. :-)
Megyek is és mesélek a lányomnak a Mir űrállomásról és a magyar űrhajósokról.

Juteszembe! Az ISS meg ott van fejünk fölött és lehet neki integetni! Mobil app szól, hogy mikor. látható.

victor vacendak 2014.12.13. 09:07:02

egy ex-komcsi országban jó eséllyel vannak azért emberek, akik ismerik a nevét (igaz, nem az okostelefonok korszakában kellett ehhez felnőniük). másrész hülyeség ez a hozzállás, hogy az "elsőt mindenki ismeri, de ki volt a második", mert ilyen alapon ismerjük meg a harmadikat, a negyediket és az összes többit is. aminek semmi értelme.

Ronald 2014.12.13. 09:07:33

.
Sajnos nem csak az űrrepülésben működik a GYŐZTES MINDENT VISZ" alapelv.

Itt egy profán példa: nézd meg a milliókat TV elé ültető ilyen-olyan zenés vetélkedőket: egyszerűen NINCS, vagyis NEM LÉTEZIK második hely.

- A győztes milliókat, autót, luxusutat, szerződést, hírnevet, csillogást, vagyis MINDENT KAP
- A második - aki nélkül sem show, sem győztes nem lett volna - az SEMMIT.

Hogy néha az idő megvicceli az elsőt...és a második-harmadik helyezett neve marad fenn tovább a köztudatban?
Hát ez apró hiba a rendszerben - de ettől még a következő évadban sem fog az égvilágon semmi sem járni a másodiknak, vagyis "A vesztesnek".

Ez van, nem én találtam ki.
.

timargabor · http://kard.blog.hu 2014.12.13. 09:08:05

Az én korosztályomból (45+) az űrkutatás iránt akkor csak halványan érdeklődők - és ez nagyon sok volt Farkas Berci ÉS MAGYARI BÉLA miatt! - mindenki ismerte Tyitov nevét.

Azt azért vitatnám, hogy mit érzett volna csalódottságában, ha Gagarinnak nem sikerül. Biztos nem megkönnyebbülést, hanem azt, hogy holnap engem küldenek fel és nekem sem fog. És simán felment volna. @Mr. Közbiztonság Szilárd: sorai az akkori mentalitásról igen találóak.

Macroglossa 2014.12.13. 09:08:16

Kedves Laci, ne haragudj, de tényleg írsz butaságokat.
Tényleg érdemes lenne kicsit utánaolvasni, azért Tyitov messze nem volt olyan Pocahontas lelkű nyuszitojás, aki elsírja magát, mert nem ő repül először...
Az Aranysasban volt egy elég jó cikk, talán tavaly, amelyik elég részletesen leírja a kiválasztás menetét, annak szempontjait(a döntést meghozó parancsnok emlékirataiból idézve), pont Tyitov volt a jobb, messze a keményebb jellem, de épp ezért őt szánták a nehezebb feladatot jelentő egynapos útra, szóval már Gagarin repülésekor tudta, hogy ő is ki fog jutni az űrbe. Tudták, hogy az első nevét a világ jegyzi meg, a másodikét csak a szakma, nehéz döntés volt.
Az események tökéletesen igazolták a döntés helyességét, Gagarin tragikusan rövid élete végéig már csak propagandaszerepet töltött be, a szerinted sírvafakadó Tyitov meg tábornokként, a Stratégiai Rakétacsapatok parancsnokhelyetteseként ment nyugdíjba.

Rosszindulatú Vászka 2014.12.13. 09:08:32

Az első űrhajós kiválasztására három fő szempont volt (természetesen a repülési alkalmasság mellett)

1. megfelelő paraszt-munkás származás - a Szovjetunió hőse nem lehetett sem kulák, sem lenézett értelmiségi

2. ne legyen 160 cm-nél magasabb - az kozmoszban minden centiméter számít :D

3. legyen megfelelően szlávos arcberendezése.

Tyitovnak volt egy nagy "bűne": a keresztneve. A Kozmosz első emberét nem hívhatták Germánnak a Nagy Honvédő Háború után. Ennyin, és tényleg csak ennyin múlt, hogy nem ő lett az első.

Hozzátenném még, hogy később bajtársai rengeteget csúfolták majomnak Gagarint, merthogy nem volt "igazi" űrhajós, ugyanis egy teljesen automatizált és a Földről irányított űrrepülésen vett részt, ellentétben utódaival. Személyes tragédiája, hogy nem lehetett többé asztronauta, mert bedarálta a Szovjetunió propagandagépezete, egy hős életét nem lehetett kockáztatni, élve többet ért hazájának.

Hát így járt az első. Aki amúgy mellesleg egy motivált, elszánt, igazi hős volt és remek, szerény fickó.

Ez a második dolog meg pont úgy faszság, mint az elsőzés. Az űrrepülés legnagyobb hőse Koroljov volt, a háttérember. Nélküle, illetve jenki részről a náci Werner von Braun nélkül nem járt volna ember a kozmoszban. Vagy csak évtizedekkel késöbb.

Retek · http://vakerda.blog.hu 2014.12.13. 09:11:08

@Buncog: _állítólag_ Gagarin a 18. volt a második húsz fős csoportból, akit fellőttek. Ez persze mendemonda.

sztd 2014.12.13. 09:11:28

Nem akarok a kelleténél gonoszabb lenni, de az orosz mentalitást ismerve, és arról hallva, hogy az űrhajózásnak mekkora kockázatai vannak, komoly kétségeim vannak, hogy Gagarin volt az első. Szerintem ő lehetett az első, aki élve visszaért.
Tyitov pedig a második. Azt sosem tudjuk meg, hogy igazam van-e, de Tyitov nyilván tudta, és azt is tudta, hogy Gagarin nem biztos, hogy visszaér, és akkor ő lehet az első - vagy esetleg még ő sem. Ő már egy nyugodtabb pillanatban mehetett ki, amikor látta, hogy ezt túl is lehet élni.

palancsalaci 2014.12.13. 09:38:46

@al Dajjal: Egyetértek :-) Ez így hiteles a világ egyik legnagyszerűbb versenyzőjétől. R.I.P. Senna

mel gibson 2014.12.13. 09:55:09

azért nem tudjuk a nevét,mert második.azt senki sem jegyzi meg,csak néhány kocka.
ahogy fentebb olvashattuk.

58múltam 2014.12.13. 09:55:43

Aki már legalább 5-6 éves volt 1961-ben, az mind ismeri German Tyitov nevét. Nem emlékszeem, hogy már közvetlenül Gagarin repülése után szó volt-e arról, hogy Tyitov volt a "helyettes", de a második repülés után biztos, hogy megtudtuk. Tyitov repülése egyébként ugyanúgy nagy "durranás" volt, mint Gagariné, mert annál sokkal hosszabb volt. A repülés nehézségeiről persze semmit sem hallottunk... Gagarinra emlékező műsorokban egyébként Tyitov mindig feltűnt; a Szovjet-Orosz űrkutatásban valamilyen vezető beosztásban dolgozott.

whitebeard 2014.12.13. 09:59:31

Vénülök (50+). Azonnal tudtam ki volt a 2.

58múltam 2014.12.13. 10:13:58

@Rosszindulatú Vászka:
Ezek szerint az csak véletlen, hogy kiváló repülőgépvezető volt? Tyitovot hogyan zsugorították, hogy beférjen ugyanabba a kabinba? A második repülésre már nem számított a keresztnév? Gagarin halála erősen cáfolja a "hős életét nem lehet kockáztatni" elvet.
Vászka, az elképzeléseid az űrkutatásról nagyon "egyszerűek", nem akarom azt mondani, hogy nem volt szempont, hogy Gagarin nagyon megnyerő arcú és személyiségű ember volt, de ennek a jelentősége sokadlagos volt.

SaturnV 2014.12.13. 10:14:17

@Rosszindulatú Vászka: azt azért tegyük hozzá, a Gherman nem mint nép név,hanem a Hermann szlávosított alakja. Ettől függetlenül tényleg idétlenül hangzik,főleg egy orosz neveként.
Az,hogy második volt,gyűjtői szempontból is annyit jelent,hogy míg Gagarin autogramja kb. 400-600 $,
addig Tyitové max. 50-60 $

Rosszindulatú Vászka 2014.12.13. 11:05:39

@58múltam: kérlek olvass figyelmesebben, idézek magamtól

"Az első űrhajós kiválasztására három fő szempont volt (természetesen a repülési alkalmasság mellett)"

Gagarin pedig egy kétüléses Mig15 gyakorlógépben halt meg, oktatópilótával repülve, nem az ő hibája volt, hogy a repülésirányítók felé "engedtek" egy sokkal gyorsabb Szu15-öt, aminek a turbulenciája dugóhúzóba sodorta a kisebb és gyengébb Mig-et. Javaslom ezügyben Leonov-nak higgy, ne a Blikknek.

Továbbá éppen Gagarin emberi nagyságának volt köszönhető, hogy minden pártállami erőfeszítés ellenére igyekezett magát továbbképezni. Az a Mig15 pedig korának egyik legbiztonságosabb gépe volt.

Továbbá hidd el, ahol a propaganda állami kézben, ott igenis számít a név, nem lehet, hogy az Első a legyőzött ellenség nevét viselje, minden érdeme ellenére.

@SaturnV: ezt nem tudom, a gyűjtő ugye az egy megváltozott tudatállapot, ehhez nekem nincs érzékem. Az én értékrendemben nincs akkora jelentősége ennek az elsőbbségnek, főleg, hogy ebben pont Gagarinnak volt a legkisebb szerepe - nem mintha ettől még nem tekontenám hősnek (geroj).

zuiko 2014.12.13. 11:05:40

Azért Gagarin számára volt még egy nagy dráma, ő lett volna később a Szojuz-1 űrhajósa, de szóvá merte tenni a felkészülés során tapasztalt rengeteg műszaki problémát, ezért helycserével a tartalékot, Komarovot tették a helyére, aki szintén tudott a műszaki gondokról, de mivel nagyon jó barátja volt Gagarinnak, nem utasította vissza a megbízást, a barátja biztonsága érdekében. Gagarin megpróbálta jobb belátásra bírni, majd a KGB-s kapcsolatain keresztül el akarta halasztatni a felszállást, de minden hiába. Komarov felment, jöttek a bajok, Gagarin utána akart menni a Szojuz-2-vel, de megtiltották, így a földről kísérhette figyelemmel a barátja halálát. Komarov sem volt mindennapi ember.

Alick 2014.12.13. 11:07:51

Tyitov profi hozzáállással tudhatta, hogy akár még be is előzheti majd Gagarint, ha a szovjet űrprogram eljut az első holdralépésig.

bbandi 2014.12.13. 15:01:11

"De a FAI (a repülési rekordokat elbíráló és regisztráló párizsi székhelyű szervezet) szabályai szerint csak az az elfogadott űrrepülés, ha az űrhajós legalább egy Föld körüli fordulatot teljesen megtett."
Ha már ennyire szőrszállhasogatunk, akkor Gagarin nem első, sőt, valószínűleg a korai Vosztokok nem teljesítették a FAI előírásait: Ugyanis a járművel kell landolni a pilótának, a korai Vosztokokból ellenben közvetlen landolás előtt katapultálni kellett. Persze ezt nem ismerték be, ezért is született sok összeesküvéselmélet arról, hogy hogy lehet, hogy Gagarin nem a kapszulában volt, mikor érte mentek.

Shaja 2014.12.13. 18:14:23

@zuiko: Így van. Nem árt elfeledni, hogy Koroljov a repülés (Vosztok-1) előtt figyelmeztette Gagarint hogy 50% az esélye, hogy nem éli túl, vagy olyan állapotban tér vissza, hogy az idők végezetééig titkosítják a repülést. Azt sem árt elfeledni, hogy Tyitov nem árulta el Koroljovnak, hogy meghalt az újszülött lánya, ami elég komoly bizalmi deficitet jelentett kettejük közt. Koroljov őszintébbnek, szókimondóbbnak tartotta Gagarint, ami számára fontos volt, hisz azt sem tudta, túléli-e az első kozmonauta az utat, éppen ezért minden repülési helyzetben - amennyire lehetséges volt - a lehető legpontosabb, őszinte, köntörfalazás nélküli információkra volt szüksége.

Rosszindulatú Vászka 2014.12.13. 18:31:27

@zuiko: így van. Pl. az ejtőernyőket nem hajtogatták vissza rendesen.

A youtube-on fenn is van az utolsó rádióüzenete, amiben a földi személyzetet gyalázza, konkrétan vádolva őket, hogy megölték őt.

www.youtube.com/watch?v=3Z_m7onLw74

58múltam 2014.12.14. 09:42:04

@Rosszindulatú Vászka:
Az űrhajós alkalmassága egészségügyi kérdés. Alkalmas lehet egy pék, is, de Gagarin kiváló vadászpilóta volt.
Tyitov a második repülésre nem ment össze, és a neve is megmaradt. Ez cáfolja a naív elképzelést, hogyy a magasság és a név döntő lett volna.
Én nem olvasok Blikket, nem tudom, miről beszélsz. Viszont éltem a Szovjetúnióban néhány évig , egy katonai akadémián tanultam; van fogalmam arról, hogyan mentek a dolgok. A repülésben pedig 32 évet töltöttem el eddig, van tapasztalatom. (Nem vagyok pilóta.)

zotyesz11 2014.12.14. 15:52:41

Milyen érzés másodiknak lenni? Történetesen a kiválasztásról van video:

www.youtube.com/watch?v=714RsrMWERs

4:39-től

SaturnV 2014.12.14. 15:59:08

@Rosszindulatú Vászka: félreétettél, az aláírásuk értékéről szóló megjegyzésem az én egyéni hozzászólásom volt,nem válasz a Te írásodra... Az csak a keresztnévről szólt.
süti beállítások módosítása